RAMI Renault 1900, zoals hij in de jaren zestig werd afgeleverd
De grote voorbeelden van RAMI-modellen staan in het Henri Malartre
Museum in Rochetailée-sur-Saône, wie de bodem van de modellen bekijkt
ziet RAMI by J.M.K., de M is de M van Malartre. De modellen halen het
niet bij hetgeen vandaag in de winkels ligt, maar daar was de prijs ook
niet naar, dat is tegelijkertijd een uitdaging om de wagentjes een
ietwat natuurgetrouwer uiterlijk te geven. Eigenlijk is het
doodeenvoudig, zoek eerst een foto van het grote voorbeeld van het model
en als die onvindbaar blijkt, vindt een foto van een auto uit dezelfde
fabriek uit hetzelfde jaar. Ik kon
geen foto vinden van de Renault Tonneau uit 1900 die RAMI in
miniatuur gemaakt heeft, maar vond wel
een plaatje van een iets andere Renault uit dat jaar. Het eerste
dat opviel was dat de wagen geen houten spaakwielen had, maar wielen met
metalen spaken. Uit een doos met losse onderdelen heb ik die, na de
velgen geel geschilderd te hebben, klaargelegd en heb daarna het
RAMI-model volledig uitelkaar gehaald, dat gaat het best met een
boormachine. Vervolgens begint, na het model al dan niet van verf te
hebben ontdaan, het opnieuw schilderen, gebruik daarvoor bijvoorbeeld
Humbrol maar kies niet de glanzende varianten, maar kies de satijnen of
doffe versies. Koop goede, maar dure penselen in een kunsthandel, de
nummers 0, 1, 2 en 3 zijn meestal voldoende. Dee messingstrepen langs
de motorkap kunnen uiteraard met goudverf geschilderd worden, maar veel
mooier is Bare-Metal te gebruiken, heel dunne zelfklevende folie, die
ook in chroom en aluminium leverbaar is. Bij deze Renault bleken de
radiateurs aan de zijkant van de motorkap te breed, die heb ik dus
kleiner gemaakt. Met een beetje
moeite is zo'n RAMI-model voor weinig geld nog steeds op te duikelen en
na een paar dagen geduldig schilderen staat er een veel natuurgetrouwer
autootje dan zoals het zo'n vijftig jaar geleden de firma RAMI in Lure
(Haute-Saône) verliet.