17.1.23

xyis

 

Dit derde klasse rijtuig van de PLM droeg behalve de letters xyi een s op op  de flanken en was dus een "véhicule de construction speciale répondant à des besoins déterminés et limités". Bovenstaand rijtuig zorgde namelijk voor de oplossing van het eerder geschetste probleem op o.a. het Parijse Gare de Lyon.  Het probleem was al iets minder geworden toen er een verse locomotief voor de trein  gerangeerd werd en de locomotief, waarmee de trein binnengelopen was, achterbleef en vervolgens pas op de draaischijf ging keren wanneer de trein vertrokken was. Met een tenderlocomotief, dat wil zeggen, met een locomotief zonder losse tender, maar een locomotief die water en kolen zelf  meezeulde kon de gang naar de draaischijf worden overgeslagen, maar er moest nog  steeds worden omgelopen. De echte oplossing bood bovenstaand rijtuig. Het was het laatste rijtuig  van de binnengelopen trein, de machinist verliet de locomotief, liep naar de cabine in dit rijtuig, terwijl de stoker op de locomotief achterbleef en de trein vertrok zonder ingewikkelde manoeuvres na vijf minuten. De machinist bediende vanuit de cabine van dit stuurstandrijtuig de locomotief achteraan de trein.