15.7.24

Interviews 2

 

Geen idee meer hoe  het  gebeurde, maar  Pier Tania (Achter het  Nieuws) kreeg ook  interesse in Wolfgang Neuss (foto) (1923-1989)  en hij vroeg me samen met hem zijn interview te monteren.  Vervolgens vroeg hij me of ik interesse had om  bij "Achter het Nieuws" te  komen werken. Dat had ik,  maar Herman  Wigbold, de chef  van VARA's tv-nieuwsrubriek vond dat mijn snor eraf moest. Dat ging  mij te ver, mijn snor  bleef. Jaren later,  "Het Vrije  Volk" verhuist naar Rotterdam en Herman Wigbold wordt hoofdredacteur. Hij vraagt mij als cartoonist. Ik maak een proeftekening. Franco staat  voor Picasso's Guernica en  vraagt zich af waar hij het liedje  eerder  gehoord heeft. Het liedje is "El  Conor Pasa" van Simon en Garfunkel. Franco denkt aan het Duitse Condorlegioen, de zogenaamd vrijwillige Duitse nazi eenheid die in Spanje tijdens de burgeroorlog dood en verderf (o.a. in Guernica) zaaide. Herman  Wigbold vindt de cartoon te moeilijk. Is hij misschien ook wel. Maar zo denk ik nu eenmaal en ik word geen cartoonist.