Adler Limousine 1905
Adler Limousine 1905 overgeschilderd
N.A.G. Phaeton 1904
N.A.G. Phaeton 1904 overgeschilderd
Was J.M.K. de firma die de RAMI-modelletjes maakte - waarvan de grote
voorbeelden in het Henri Malartremuseum in Rochetaillée-sur-Saône
stonden - al in 1958 actief, het Duitse bedrijf Ziss volgde later, in
de jaren zestig en maakte niet alleen modellen van, zeg maar,
pionierwagens. Ziss Modelle was niet de naam waaronder de firma startte,
de eerste autootjes verschenen als RW-Modelle. Het bedrijf was anders
dan J.M.K. en DUGU ook niet gekoppeld aan een museum, dus waar de grote
voorbeelden staan, weet ik niet. De Ziss-autootjes lijken qua
materiaalkeuze en uiterlijk op de RAMI's, ze zijn bijvoorbeeld in
"harde" kleuren geschilderd en een enkele keer lijkt de buitenkant van
een deur, door de kleurkeuze, met leer bekleed. Toch is de basis goed en
gaat het niet zoals vandaag de dag om het zoveelste Ferrari- of
Bugattimodel. Ik heb ze overgeschilderd, zowel de hierafgebeelde N.A.G.
als de Adler. Laatstgenoemde was een bekende fietsenfabriek, die vanaf
1900 auto's bouwde, een paar jaar later Edmund Rumpler aantrok en de
eerste Duitse fabriek was die motor en versnellingsbak als een geheel
bouwde. N.A.G. (Neue Automobil Gesellschaft) was een onderdeel van
A.E.G. in Berlijn, het bedrijf had de kans (volgens Hans-Heinrich von
Fersen in"Autos in Deutschland 1885-1920) tot één van de machtigste
automobielconcernen in Duitsland uit te groeien, dat dat niet gebeurde
vindt zijn oorzaak in de jaren twintig, toen het bedrijf een aantal
noodlijdende autofabrieken opkocht en ervan een strikte modellenpolitiek
geen sprake was. In 1934 was het gedaan met de personenwagenproductie.