19.3.11

Biografieën

Misschien moet ik dat ook niet doen, twee biografieën vlak na elkaar lezen, slechts onderbroken door een boek dat ik helemaal niet had moeten lezen, laat staan kopen, want het infantiele "De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween" van de Zweed Jonas Jonasson is aan mij niet besteed. Natuurlijk had ik belangstelling voor Donald Sturrocks "Storyteller. The Life of Roald Dahl". Was ik niet lang geleden naar Great Missenden gereisd om hem te interviewen? Een goed geschreven, prachtige biografie. Ik lees ze graag, levensbeschrijvingen of ze nu auto zijn of niet: er staat een hele rij in mijn boekenkast van Marten Toonder tot Sigmund Freud, van Jean-Paul Sartre tot Henry Ford, van Kirk Douglas tot Alexander I. Herzen, van Billy Connolly tot Konstantin Paustovskij en van Prins Bernhard tot Peter Sellers. De biografie van de laatste reken ik tot een van meest liefdeloze. Natuurlijk hoort een biografie geen hagiografie te zijn, maar wat Roger Lewis in het begin van de jaren negentig op papier zette is vernietigend voor de man, wiens leven hij beschrijft. Maar goed, ik had na Sturrocks Dahl Vic van de Reijts "Elsschot. Leven en werken van Alfons de Ridder" niet ter hand moeten nemen, want mijn hemel, wat een saai boek. Veel meer dan een opsomming van feiten en feitjes genoteerd door een boekhouder op 341 bladzijden (zonder de bijlagen) kan ik er niet van maken.

Op de foto zit ik op mijn hurken meteen rechts van Dahl