26.3.11

Zelfbouw


De Britten, het is genoegzaam bekend, zijn knutselaars. De behoefte om uit bijna niets iets te maken zit ze in het bloed. Meccano is dan ook een Britse uitvinding. Iedere maand wordt de achterkant van het Britse nostalgische luchtvaartblad "Aeroplane" in beslag genomen door een advertentie van Airfix, waarin de lezer wordt uitgenodigd dan wel een Spitfire Mk XII, dan wel een Messerschmitt Bf109E Tropical in elkaar te plakken. Stelt de doorsnee Nederlandse modelspoorwegenthousiast zich tevreden met een alweer in een nieuw jasje gestoken Märklin-locomotief, zijn Britse evenknie sleutelt behendig een machine van DJH Model Loco in elkaar. Kit cars of ze nu op basis van een Ford Sierra als Merlin, op basis van een Triumph Herald als Moss Malvern of op basis van Citroën 2CV als Pembleton worden gebouwd, ze horen bij het Grootbritse als de helm bij een Londense politieagent. In het net genoemde Aeroplane kwam ik een kleine mededeling over een Ward Gnome tegen, product van een timmerman, die in 1966 met de bouw begon van een uiterst klein vliegtuig: lengte 3 meter 51, spanwijdte 4 meter 80. Ward koos als aandrijving een motorfietsmotor van een Douglas uit 1925 . Hij verkocht het vliegtuig in 1969. Als G-AXEI foto boven) vloog het tot 1984, momenteel staat het in Breighton, Yorkshire. Een tweede Gnome (foto onder) werd nooit afgebouwd maar is inmiddels uitgerust met de motor van 2CV. De instrumenten moeten nog worden geinstalleerd. Het toestel kan worden bekeken in het Newark Air Museum, vlakbij de plaats waar Ward het vliegtuigje ooit bouwde.