13.3.11

231

Een 231 in de kleuren van de Chemin de Fer du Nord: een Pacific Chapelon Nord.

Een 231K, oorspronkelijk van de Chemins de fer du PLM.

Zonder enige twijfel is de 231 of "Pacific", de meest tot de verbeelding sprekende Franse locomotief, alle maatschappijen van voor de vorming van de SNCF hadden locomotieven met 2 voorloopassen, 3 aangedreven assen en 1 naloopas in dienst. Ze waren niet allemaal gelijk en kregen dus na vorming van de nationale Franse spoorwegmaatschappij achter 231 een letter: de B's kwamen van de Est en de État, de C's van de Nord, de D's van de État en de P.O., de E's (de fameuze Chapelons) van de P.O. en de Nord, de F's van de État, de G's van de PLM en de État, de H's van État en de PLM en de K's van de PLM.
De oorzaak van hun faam heeft waarschijnlijk twee oorzaken: ten eerste Honeggers compositie uit 1923 en ten tweede de rol die een "Pacific" speelt in Jean Renoirs beroemde film uit 1938 "La "Bête Humaine" naar het boek van Émile Zola uit 1890.
Jean Gabin, die altijd al graag de rol van machinist op een stoomlocomotief had willen spelen liet het boek door Renoir bewerken en de film regisseren. Wie de film ziet, ontdekt dat de 231 naast de acteurs de hoofdrol speelt, dat wordt al duidelijk in de trailer van de film.




De 231 die de hoofdrol speelt in "La Bête Humaine"