30.10.18

Enige vragen

Hoe heet een inwoner van Madagaskar? Heet hij naar analogie van een inwoner van Baskenland of - redelijk absurd - naar een bewoner van Monaco een Madagask? Hoe heet iemand uit Ivoorkust of uit Mozambique? Geen idee. En waarom heet  iemand uit Oostenrijk Oostenrijker en iemand uit Frankrijk Fransman, is Oostman en Frankrijker niet even correct? Een Nieuw-Zeelander zou toch eigenlijk Nieuwzeeuw moeten heten? Brazilië Braziliaan, Australië Australiaan, nee, dat moet dan weer Australiër wezen en een inwoner van  Argentinië heet  Argentijn,  wat is er  mis met Argentiniër?  Een inwoner van Griekenland heet Griek, maar ik ben geen Neder, waarom niet? Ik herinner me trouwens dat er jaren geleden onenigheid bestond over hoe ik een inwoner van Peru moest noemen: Peruviaan was prima, Peruaan was fout, maar dat schijnt inmiddels  gewijzigd te zijn. Waarom heet een inwoner  van Canada Canadees  en  niet Canadaan, een Albanees niet Albaniër? Je hebt een inwoner van Engeland die Engelsman heet maar een inwoner van Schotland heet niet Schotsman. Waarom niet? Ik  begrijp trouwens best dat Verenigde Staatsman voor een Amerikaan wat te veel van het  goede is, laat  daarover geen misverstand bestaan.