18.6.19

DE BEUK ERIN II


Een programma met de goed Nederlandse titel DWDD Summerschool belooft natuurlijk een behoorlijke dosis ongein, zeker  als  Willem Bijkerk het presenteert, een man zo dol op een zeventien jaar geleden overleden Amerikaanse countrymuzikant, dat hij uit pure verering diens naam heeft aangenomen. Normale  mensen  noemen hun gesneden kater naar hun idool, zo niet Willem Bijkerk. De aardigste vernoeming van een huisdier was trouwens de witte rat van Hotze Brok die naar Von Lippe Biesterfeld, Bernhard heette, maar dit tussen haakjes. In de VPROGIDS lees ik dat Willem/Waylon  het in de zomerschool over de outlaws uit de jaren zestig gaat hebben, nu zongen Willie Nelson, Johnny Cash, Kris Kristofferson, Waylon Jennings en Merle Haggard (laatstgenoemde hoort er helemaal niet bij, maar weet Willem/Waylon veel) in de jaren zestig nog heel braaf met begeleiding van een keur aan Nashvillesessiemusici hun liedjes, de outlawbeweging kwam pas tien jaar later op gang. Het is natuurlijk niet belangrijk, wat deze op het vaderlandse schild geheven non-valeur beweert, van grotere importantie is de kans dat de Eerste Kamer een generaal, die getuige zijn opmerking over "Joden als makke schapen naar de slachtbank", zich slechts het handboek soldaat heeft eigen gemaakt, wordt voorgezeten. Zijn kompaan Hiddema, zou als zoon van een Friese NSB-er uiterst bescheiden zijn bek moeten houden, wanneer  Beukering het over Joden heeft en FvD's huisfilosoof Cliteur zou er eveneens goed aandoen te zwijgen. Ik weet dat het anders was, mijn Joodse vader had (en het is slechts één voorbeeld), in tegenstelling tot vader Hiddema, in de winter van 1944/45 een onderduiker, een dominee uit Burgum. De omgekeerde wereld, Beukering!
Nadat ik vorige week mijn collage DE BEUK ERIN  plaatste bleef  het angstwekend stil, niemand van de  lezers van dit blog in bezit  van mijn emalladres reageerde, ik bleef net zoals een tijdje geleden toen een Drachtster historisch clubje "Stolpersteine" voor de Turksma's legde zonder mij uit te nodigen terwijl zij, zonder toestemming wel een foto van mij in een boekwerkje dat ter gelegenheid van het plaatsen van de stenen uitkwam, zetten. Ook toen vrat ik mijn leed alleen, men keek de andere kant uit. Wanneer was dat ook het geval? Dat brengt me tot het besluit voorlopig te stoppen met dit blog. Het heeft geen zin. Uiteindelijk blijf ik met mijn verdriet toch alleen.