Dit was eens de de directietram van de Praagse tramwegen, met een tafel in het midden en comfortabele stoelen er omheen kon het het bestuur al vergaderend zich in deze, in 1900 door Ringhoffer gebouwde, tram over het lijnennet voortbewegen. Klaarblijkelijk is nummer 200, gezien het bordje voorop, met de vertaalde tekst rondrit door Praag, later nog voor andere doeleinden gebruikt voordat hij in het Praagse trammuseum verdween.
Gister zag ik een ander directievoertuig op Bussum Zuid, de voormalige directietrein van de Nederlandse Spoorwegen, gelukkig weer in de oorspronkelijke kleuren, nadat het een tijdlang in het afschuwelijke openbaarvervoersgeel rondreed. Gebouwd in 1954 door Allan in Rotterdam bezat het dieselelcctrische, voertuig oorspronkelijk ook zelfs twee vergadertafels, inmiddels in de NS 20 teruggebracht tot één, terwijl hij ook een tijdlang door gezelschappen kan worden gehuurd, in die periode wordt hij zelfs een keer in Koblenz gesignaleerd. Inmiddels is, vanwege de twee stuurcabines, zodat de directie vrij uitzicht had over de baan, op het dak Kameel genoemde NS 20 overgedragen aan het spoorwegmuseum in Utrecht.