15.11.07

Waterman


Een auto als inktpotje of een inktpotje als auto? De firma Waterman (bekend van vulpennen en dergelijke) liet op basis van een kleine Franse auto, de Rovin, een rijdend reclameobject bouwen in de vorm van de fameuze Watermaninktpot.


De Rovin, bedacht door Robert en Raoul de Rovin en gebouwd in de oude fabriek van het prestigieuze merk Delaunauy-Belleville in Saint-Denis, had bij introductie in 1946 een luchtgekoelde 260cc motor achterin, die in 1947 werd vervangen door een watergekoelde tweecylinder van 425cc. In 1950 verscheen de Rovin D4 met een 462cc-motor en een topsnelheid van 85 km/u.


Of het Watermaninktpotje een inspiratiebron geweest is voor de ontwerper van de kleine serie SNCF-locomotieven 2D2 5546 tot 5550 is de vraag. In ieder geval kregen de electrische locomotieven vanwege de vorm van hun neus de bijnaam Waterman.