De enige 'Almanach Citroën' die ik bezit, is die van 1933. Maar ik neem voetstoots aan dat de almanak ieder jaar verscheen en cadeau gedaan werd bij de aanschaf van een nieuwe Citroën. Op de titelpagina van het boek staat behalve de titel ook 'Petite encyclopédie de l'automobile a l'usage de tous' en die zin dekt de lading: het boek bevat allerlei wetenswaardigheden over de auto, met de nadruk op Citroën. Gister liet ik bladzijde 109 zien met vrolijk Citroënnieuws uit 1931 toen van de 20.000 Parijse taxi's 12.378 Citroëns waren, maar dat zou snel veranderen. De jaren twintig waren de vette jaren voor de Citroëntaxi geweest, de jaren dertig behoren achteraf bezien aan Renault, die met de 'Vivaquatre' de Citroën 'Rosalie' (foto rechtsboven) ver achter zich liet. Citroëns 'Traction Avant' speelde in de jaren dertig geen rol van betekenis: de wagen had te veel kinderziektes en men vond hem destijds ongeschikt als taxi: hij was niet hoog genoeg. Sommige 'Vivaquatres' (foto onder) bleven tot het eind van de jaren vijftig dient doen.