17.7.16

OV


 In mijn verzameling miniatuurauto's is het openbaar vervoer ernstig ondervertegenwoordigd, dat heeft alles te maken met de schaal waarop die miniaturen gemaakt zijn. Personenauto's zijn in de regel 1:43, dan passen ze uitstekend bij treinen op schaal 0, maar bussen (en vrachtwagens) 1:50 of zelfs nog kleiner 1:64. Toch ga ik een aantal bussen op dit blog zetten, om te beginnen de eerste bus van Karl Benz, die op een route ten Oosten van Keulen reed: Siegen - Netphen - Deuz. De dienst werd op 18 maart 1895 geopend door de Netphener Omnibus-Gesellshaft mbH. Er was plaats voor acht personen in de met een 5PK-ééncylindermotor aangedreven bus. Veel verschil tussen een door paarden getroken koets en deze eerste met een verbrandingsmotor uitgeruste bus is er kwa uiterlijk niet.
Er waren eerder door stoom aangedreven bussen gebouwd, met name in Engeland, ze waren flink groter dan de omnibus van Benz uit 1895 en namen dus ook meer passagiers mee. Wanneer ik ze in miniatuur in een vitrine naast elkaar zou zetten dan klopt iets niet: de schaal is te verschillend. Sir Goldsworthy Gurney bouwde zijn eerste 'steamcoach' in 1831 en deze had naast wielen ook door stoom aangedreven voeten die behulpzaam waren wanneer de wielen slipten als de bus een heuvel op reed. Hieronder een latere 'stoombus', waarbij het idee van de voeten was verlaten, dit voertuig werd aangedreven door twee ééncylinder stoommachines die onder de wagen waren geplaatst.
Iedere afgelegde mijl kostte 37 liter water en 9 kilo kolen, de topsnelheid waarmee de veertien passagiers vervoerd konden  worden lag  rond de 17km/u.