Het verhaal van stoom was natuurlijk totaal anders geweest wanneer de stoommachine als aandrijvingsbron niet zo snel was ingehaald door de verbrandingsmotor. Tot begin jaren dertig leek de strijd nog niet geheel beslist, in de Verenigde Staten werden nog steeds stoomauto's gebouwd, want het probleem van de trage start was opgelost door een kleine hulpketel in te bouwen die zorgde dat de auto in elk geval net zo snel als een dieselauto onderweg was. De laatste stoomvrachtwagen werd pas in 1952 door Foden naar Argentinië verscheept. Toen ik jaren geleden nog in Breukelen woonde keek ik ieder jaar naar de rallye van de PAC (Pionier Automobielen Club) onderweg van Utrecht naar Zandvoort, steevast reed er een Stanley mee, vrijwel geluidloos temidden van al die ander vroege, lawaaierige auto's. Ik heb vier kleine stoommachines, dat is totaal niets vergeleken bij wat de acteur Ton Lensink had, die ik lang geleden interviewde en wiens verzameling ik toen mocht bekijken. Hij had veel antieke machines,
ik heb een paar moderne modellen, zoals bovenstaande Wilesco. Maar in mijn
kast met autominiaturen staat natuurlijk wel een model van een door
paarden getrokken brandspuit tussen het andere brandweermateriaal dat
nodig eens op dit blog moet figureren.