Net als Nederland had Frankrijk meerdere spoorwegmaatschappijen en dat was (en is) in Parijs goed te merken, want iedere maatschappij had zijn eigen kopstation, hebben Amsterdam, Den Haag en Utrecht een centraalstation, zover zijn ze in de Franse hoofdstad nog lang niet, ondanks het feit dat de SNCF in 1938 zorgde voor samensmelting van de verschilllende grote spoorwegmaatschappijen.
Wie naar Straatsburg wil moet naar het Gare de l'Est, het oorspronkelijke station van de Compagnie de chemins des fer de 'l'Est, de oude naam van de Compagnie du chemin de fer de Paris à Strasbourg.
Na de Frans-Pruisische oorlog werd Straatsburg onbereikbaar voor de maatschappij, want de Elzas-Lotharingen ging deel uitmaken van het Duitse keizerrijk en in 1918 werd voor het opnieuw Franse gebied een aparte maatschappij opgericht de A.L. of volledig de "Administration des chemins de fer d'Alsace et de Lorraine".
Ook de eerste klasse van de Est, had net als de eerste klasse van de P.L.M. een donkerrode kleur, de tweede klasse was, zoals op de foto van dit gecombineerde rijtuig te zien is, groen. Het rijjtuig, een tweeasser dateert uit de tweede helft van de jaren zestig van dee negentiende eeuw.