Dit moet ik zo'n zevenenzeventig jaar geleden in Drachten gezien hebben: een in 1930 gebouwde en in dienst gestelde Maffeilocomotief met een bagagewagen en een personenrijtuig.
Ik vond zo'n locomotief met het machinistenhuis achter de ketel aanzienlijk fraaier dan de bijna vierkante kastjes met een stoofachtig uiterlijk die ook deel uit maakten van locomotievenpark van de NTM. Zo'n locomotief met machinistenhuis achter de ketel voldeed aan mijn idee hoe een locomotief er uit moest zien: zo tekende ik een locomotief met een duidelijke schoorsteen en een stoomdom.
Eigenlijk is de foto een tikkeltje bedrog want het bagagerijtuig is verbouwd tot een wagen met houtgasgenerator en hoort dus eigenlijk achter een benzinemotorrijtuig te lopen: benzineschaarste deed zich niet alleen voelen in het particuliere vervoer, maar ook in het openbare vervoer en dus reden auto's en bussen maar ook spoormotorrijtuigen met een houtgasgenerator.