Twee motoren
Het
prototype van de tweemotorige eend, de 2CV 4x4 Sahara, reed in maart
1958. De koeling van de achterste motor was provisorisch en de
spatborden achter waren die van de gewone serie 2CV. Op de Parijse Salon
in hetzelfde jaar, waren die zaken gewijzigd en was het bij het
prototype ontbrekende reservewiel bovenop de motorkap te vinden. De
Sahara had een 425 cc motor voor, die de voorwielen aandreef en een 425
cc motor achter, die de achterwielen aandreef. In 1960 kreeg de auto
zijn defintieve vorm en moest de benzinetank gevuld worden via de
rechtervoordeur, de Sahara werd vrijwel ongewijzigd tot 1967
gefabriceerd Hij verdween gedurende de zomer van dat jaar geruisloos uit
productie.
De
Sahara was niet de eerste auto met twee motoren. In 1935 verscheen de
Alfa Romeo Bimotore, beide motoren dreven de achterwielen aan. Heel veel
succes had de racewagen niet: het bleek een echte bandenvreter,
alhoewel Tazio Nuvolari er op de Florentijnse autostrada er 321 km/u
mee reed. De Bimotore wordt wel de eerste Ferrari genoemd, omdat de wagen
werd ontworpen door de racestal van Alfa Romeo, geleid door Enzo
Ferrari.