Natuurlijk vond en vindt er over en weer beinvloeding plaats tussen
uitvoerders van geestelijke en wereldse muziek, wie naar het Golden Gate
Quartet luistert met hun "Gospel Train" herkent ,o.a. door de
trompetimitatie, de "Mills Brothers",
(foto) een kwartet dat begon in de "barbershop" van hun vader in
Piqua, Ohio. Soms verlieten zangers het gospelcircuit, omdat er grotere
successen in het popcircuit te halen waren, maar zelfs voordat Sam Cooke
als soulartist furore maakte, horen we dat de Soul Stirrers, met hem als voornaamste stem, de ontwikkeling van wereldse muziek op de voet volgden.
Irritant
wordt het trouwens als mensen zich de gospelcultuur toe-eigenen,
terwijl ze van toeten nog blazen weten, een voorbeeld is dit "Give Me That Old Time Religion"
(met een introductie van "Down By The Riverside") op een verkeerde
melodie, maar ja, wat wil je in een land waar koren in
pseudozeemanscostuum "De Klok Van Arnemuiden" als seashanty beschouwen.
Hoe "Give Me That Old Time Religion" dan wel gezongen moet worden? De
oudste opname die ik van het nummer heb, dateert van 18 maart 1924 en
is van het Original Valentin Choral Club Quinette gemaakt in New
Orleans, maar deze uitvoering
van Professor Johnson and his Gospel Singers dateert uit de jaren
vijftig. Het hoesje van de plaat bevat geen enkele informatie over
Johnson en ook in Eileen Southerns "The Music Of Black America" vind ik
professor Johnson niet.