Hij
was in tegenstelling tot de auto op de foto
metaalachtigdonkerkersenrood en dankzij zijn enorme motor snel: 190
km/u., alles bewoog electrisch, de voorbank bijvoorbeeld met behulp van
drie verschillene motoren. Ik kocht de Lincoln in het Haagse Mariahoeve,
niet bevroedend dat ik de eigenaar bij heel andere gelegenheden later
veel beter leerde kennen. Hij lag in het ziekenhuis toen de auto te koop
stond en zijn vrouw vertelde me in de jaren tachtig dat ik haar de
enige fatsoenlijke koper leek en dat ze de auto daarom aan mij had
verkocht. Ik weet niet meer wat ik betaald heb, maar veel meer dan 1500
gulden zal het niet geweest zijn. De Lincoln had een paar kwalen: als je
hem warm wegzette en hem vijf minuten later probeerde te starten dan
weigerde hij: "vapor lock", ik nam altijd een tankje water en een paar
doeken mee, waarmee ik de carburateur kon omwikkelen. Erger was dat het
uitlaatspruitstuk zonder pakking aan het blok was bevestigd en ik met
een of andere smerige pasta kon blijven smeren om het flutteren tegen te
gaan, want de auto moest hoe dan ook geruisloos zijn. Ik hem hem
verkocht toen een Amsterdamse onverlaat een ster in de voorruit van mijn
geparkeerde Lincoln had geslagen en een nieuwe voorruit bijna
onbetaalbaar bleek.