Dit is zo ongeveer de grootmoeder van alle cyclecars, de Bédélia,
gemaakt door de heren Bourbeau en Devaux (de naam Bédélia was ontleend
aan de initialen van de heren) in Parijs. Oorspronkelijk met een
ééncylinder, maar al gauw met een tweecylinder in V-vorm aangedreven, de
overbrenging gebeurde met een riem. De chauffeur zat achter de
passagier en ondanks de primitieve besturing had de Bédélia bijzonder
veel succes, er werd veelvuldig mee geraced, niet alleen in Frankrijk,
maar ook in Engeland: in 1912 werd op het circuit van Brooklands met een
vliegende start 104km/u gehaald. In 1914 kocht het Franse leger een
twaalftal Bédélia's, waarvan een aantal als ambulance en andere als
"voiture mitrailleuse" (onderste foto) werd uitgerust. Het merk bleef
tot 1925 bestaan, maar werd door in 1920 door Mahieux et Cie.
overgenomen, Bourbeau begon een eigen firma onder de naam Automobiles
Jacquemont.