In
zijn geboorteland aan de overkant van de Atlantische Oceaan heette hij
oorspronkeliijk AT-6 wanneer hij als trainer bij de U.S. Airforce dienst
deed, of SNJ als hij marinepiloten na de basistraining beter vliegen
bijbracht. Bekender werd hij in de Verenigde Staten onder de naam
"Texan", hier heettte hij "Harvard" en het was in mijn jeugd zonder
enige twijfel het toestel met het meest indrukwekkende geluid. De
"Harvard" werd in Canada in licentie door Noorduyn Aviation gefabriceerd
en van het toestel bestaan verschillende varianten, niet alleen door de
motor, altijd een Pratt & Whitney R-1340, maar dat kan het type 47,
49 of AN1 zijn. Door verondersteld
gebrek aan aluminium werd in 1941 dat materiaal minder gebruikt en
vervangen door staal en multiplex, maar daar werd later op
teruggekomen. Er is nog altijd een indrukwekkende aantal in vliegende staat aanwezig en hier is een opname van 23(!) bij een vliegfeest in Oshkosh.