De eerste dertig centimeter langspeelplaat die ik ooit kreeg was die
met Manuel de Falla's "El Somberero de Tres Picos", oorspronkelijk door
de componist geschreven als een muzikale klucht, maar op verzoek van
Sergei Diaghilev tot ballet omgewerkt. Het ballet ging in 1919 in
premiere, gedanst door "Les Ballets Russes" met een choreografie van Léonide Massine (Leonid Fyodorovich Myasin),
de costuums waren ontworpen door Picasso. Tot mijn schande ben ik de
grammofoonplaat kwijt geraakt, de hoes was fel oranje met een
donkergroene letter (klaarblijkelijk heb ik een grafisch geheugen), het
orkest was l'Orchestre de la Suisse Romande onder de directie van Ernest
Ansermet, die ook de premiere had gedirigeerd. Ik heb het ballet nooit
gezien, het schijnt weinig uitgevoerd te worden, de beide orkestsuites
gelukkig vaker. En de muziek vind ik nog altijd fascinerend. Dit
is de finale. Het bijzonder van Manuel de Falla's muziek is dat hij
ogenblikkelijk herkenbaar Spaans is. Er is lange tijd een discussie
geweest, ook in Rusland, of muziek internationaal d.w.z. aansluitend wat
er elders muzikaal gebeurde, dan wel nationaal moest zijn.