8.12.09

Citroën 3

1948. Frankrijk. De buurman had er een, de zwager had er een, de lokale taxiondernemer had er een en ze waren allemaal zwart en ze zagen er identiek uit. Natuurlijk waren er verschillen, maar die werden door niet-automobilisten niet of nauwelijks opgemerkt, je had de Légère (329.500 F.frs), de Normale (369.500 F.frs) en de 15/6 (f.frs. 507.500) Om de jouwe er toch een tikkeltje uit te laten springen kon je hem grijs laten spuiten, maar gelukkig was er in de accessoirehandel nog zo het een ander te koop om van jouw Traction Avant een van het doorsneepatroon afwijkende auto te maken. Zo leverde de firma E.Tonneline uit Courbevoie een voorzetneus, die afweek van wat Citroën bedacht had.
En voor wie dat nog niet genoeg was, er waren er door Tonneline ook motorkapversiersels en gewijzigde voorspatborden leverbaar. Besloot je tot aanschaf van laatstgenoemde, dan konden de koplampen ook lager worden geplaatst.
Al eerder had Tonneline een andere, ronde neus voor de Traction Avant ontworpen, qua vorm duidelijk onder invloed van wat in de Verenigde Staten kort voor de oorlog modieus was.