10.12.09

Vloeken

Mijn vader stierf op zestigjarige leeftijd 0p 30 november 1962, zodat hem een verzorgingshuis bespaard bleef. Ik kom daarop omdat ik in de VPRO GIDS van de komende week een artikeltje las dat iemand het plan heeft 'Senior Broadcast Network' in bejaardenhuizen, een kanaal met oude televisieprogramma's, "met muziek van vroeger zoals Willeke Alberti", te starten. Over twee jaar behoor ik tot de doelgroep van de bedenker van SBN. Ik vloek. Mijn vader nam me begin jaren vijftig mee naar concerten van de Leeuwarder- en de Groninger Orkest Vereniging. De namen van de dirigenten staan in mijn geheugen gegrift Cor Ket en Jan van Epenhuysen. Maar er was meer: hij kocht langspeelplaten van Charlie Parker en had in zijn vooroorlogse collectie 78-toerenplaten opnamen van zowel Spaanse als Hongaarse folklore. Hij legde het fundament voor mijn liefde voor muziek. Goede muziek wel te verstaan en daar hoorde de rommel, die straks in bejaardenhuizen door SBN wordt uitgestrooid, niet bij. In dezelfde VPRO GIDS lees ik dat Gordon en Heleen van Royen binnen afzienbare tijd gasten zullen zijn in "24 Uur met Wilfried de Jong". Ik vloek opnieuw. Gordon bij de VPRO? Zijn ze helemaal van de pot gerukt? En dan het plan om Raoul Heertje "Wintergasten" te laten presenteren, alsof de VPRO niet een geweldige interviewer als Chris Kijne in eigen huis heeft. Ik vloek nogmaals. Kijne gaat toch verdomme ook niet als stand-up-comedian het toneel op. Het lijkt in Hilversum verdacht veel op branchevervaging: aardappelen bij de slager en biefstuk bij de groentenboer.