9.12.09

Citroën 4


Er was een heel arsenaal van Traction-Avant-'verbeteraars' in Frankrijk en zolang ze maar van de eigenlijke koets afbleven vond de fabriek het best, werd de zaag toch in de coque gezet, dan verviel elke garantie. De kofferruimte van de Traction Avant is altijd miniem geweest, maar als men bedenkt dat de auto is ontworpen is in een tijd dat de meeste auto's nog met een hutkoffer achterop reden en geen kofferbak hadden dan valt de ruimte eigenlijk best mee. Onhandig was het wel dat de kofferruimte in de allereerste Traction Avants slechts van binnenuit, door het opklappen van de acherbank, te bereiken was. In 1953 kreeg de auto een echte kofferbak, maar wanneer je die opendeed, werd je meteen geconfronteerd met het rechtopstaande reservewiel, dat er uit moest voordat je de bagage in kon laden. Vooral voor 1953 is een groot aantal 'verbeteraars' juist met de vergroting van kofferruimte in de weer geweest, daartoe werd de originele, platte achterklep met het daarop bevestigde reservewiel verwijderd en vervangen door een bolle achterklep. De auto op de foto heeft nog een bijzonderheid: treeplanken. Waarom die leverbaar waren zal altijd wel een raadsel blijven, want die waren bij de lage instap van Traction Avant echt niet nodig, maar klaarblijkelijk kon een aantal kopers maar niet wennen aan het rijden in een auto zonder treeplanken.