12.12.09

De heer Ozenfant heeft zijn dag niet

Als ik in een horoscoop zou geloven, dan zou ik die van de heer Ozenfant iedere ochtend raadplegen. Want de heer Ozenfant heeft zijn vriendelijke en narrige dagen, die van gister viel duidelijk in laatstgenoemde categorie. Het begon al zonder ochtendlijk begroetingsritueel, nee, meneer stoof zodra de keukendeur openging meteen naar de voorkamer. Nu kon dat komen omdat hij de dag ervoor en soort knaaglapje had onvangen om zijn tanden schoon te houden, hij verdween na ontvangst van dat kleinood ogenblikkelijk onder een tafeltje en wanneer ik het tafeltje ook maar benaderde, hoorde ik een dreigend gegrom. Het kostte zelfs enige moeite om de heer Ozenfant te bewegen zijn avondwandeling te maken: hij moest met een snoepje worden weggelokt, daarna moest de kamerdeur razendsnel worden gesloten en vervolgens moest zijn halsband worden omgedaan, maar terwijl hij normaal springend en kwispelend de voordeur opzoekt, wilde hij nu meteen weer naar het tafeltje waaronder zijn knaaglapje lag. Na ongeveer twintig minuten geurvaantjes zetten, kwamen we weer thuis en laat niemand me vertellen dat honden alleen maar een ultrakorttermijngeheugen hebben, want zodra de heer Ozenfant binnenkwam, marcheerde hij naar het tafeltje op zoek naar zijn knaaglapje, dat inmiddels was opgeborgen. Vermoedelijk is hij eergister met de pest in gaan slapen en gister met hetzelfde humeur weer opgestaan en dat heeft hij de hele dag volgehouden. Narrig, grommend, niet aanspreekbaar en buitengewoon onvriendelijk tegen soortgenoten, die we tijdens onze wandelingen tegenkwamen.