10.10.12

Klederdracht 16

Ook deze pop komt uit de Verenigde Staten en mist elk idee van een gezicht: geen ogen, geen neus en geen mond. Geen wonder, want de Amish - en dit is een Amishpop - willen ook liever niet gefotografeerd worden. Jaren geleden kocht mijn vrouw een een echte, grote quilt - de pop is een miniatuur aan 't maken en op het rek hangt een gereed exemplaar - en ik vroeg de maakster of ik een foto van haar mocht maken. Dat werd vriendelijk, maar beslist geweigerd. Het gaf me trouwens wel de gelegenheid om met haar te praten in een wat archaisch Duits. Zo leerde ik dat een stoel Hocker heet, in hedendaags Duits is dat vertaald in het Nederlands een kruk, en dat je bij het afscheid niet 'Auf Wiedersehn' zegt, maar 'Sehn Di', duidelijk naar analogie van 'See You'. Een paar jaar eerder had ik op een parkeerplaats een veel langer gesprek met een man die, bij zijn zwarte kubuswagentje, waarmee de Amish onderweg zijn, zijn paard opnieuw inspande. Het gesprek ging volledig in 't Duits, al moesten we zo nu en dan elkaar duidelijk maken wat we precies bedoelden in 't Engels. Wie zo'n echte ouderwetse, stevige metalen eierklutser zoekt, zonder een deel breekbaar plastic, kan ook het best in een Amishwinkel terecht, want die zijn er en behalve de stoffen voor quilts is er van alles te koop: het zijn echte Amish-warenhuizen en mocht u toevallig een Amish-restaurant passeren, ga naar binnen: het eten is voortreffelijk.