31.10.12

Cuyahoga

Cuyahoga County ligt in het noorden van 'swingstate' Ohio. Ik ken Cuyahoga Country redelijk, ik ben er diverse keren geweest, mijn vrouws familie komt er vandaan. Gister las ik in de 'International Herald Tribune' dit artikel van Roger Cohen. Ik ben verbaasd en tegelijkertijd ook weer niet, want ik ben een aantal malen geconfronteerd met wonderlijke meningen van Amerikaanse Joden, zo was er eentje die me veertig jaar geleden kwalijk nam dat ik Duitsland bezocht: 'een fatsoenlijke Jood deed zulks niet'. Nou dan was ik maar een onfatsoenlijke Jood. Cohens stuk gaat over welke presidentscandidaat in de ogen van de Joden in Cuyahoga County meer pro-Israel is: Obama of Romney en daar laat een deel van hen hun keuze van afhangen. Ik vind dat absurd: als men zo betrokken is bij Israel dient men vandaag nog zijn koffers te pakken en morgen naar Israel te emigreren.