2.10.12

Ach

Gister met de Panhard naar het noorden omdat er het een en ander aan moet gebeuren. Verbazend hoe de inmiddels vijftig jaar oude dame met haar tweecylinderluchtgekoelde boxer met een inhoud van 850cc met de rest van het verkeer meedraaft. Goed, ik geef het toe, zij produceert een forse roffel, maar zij is echt, ik bedoel echt Panhard en dat waren de 2CV, de Fiat 500 en de Morris Minor destijds op hun manier ook. Dat is vandaag wel anders en dat geeft te denken en dat deed ik ik onderweg dan ook. Die vernieuwde Ford Ka, staat op de bodemplaat van een zo'n nieuwe Fiat 500 en komt, compleet met de motor, uit de Fiatfabriek in het Poolse Tychy. De Citroën C1, de Peugeot 107 en Toyota Aygo komen van dezelfde lopende band in Tsjechië, de tweeling Fiat Doblo en Opel Combo idem uit Turkije, de Citroën Nemo, Fiat Qubo en Peugeot Bipper Tepee zijn behalve enige van elkaar afwijkende grillefrutsels identiek. Citroën, altijd een merk met eigenzinnigheid hoog in het vaan, haalt nu de techniek van de C-Zero en de C-Crosser bij Mitshubishi vandaan. En dan Lancia, ach, dat arme Lancia, de Thema van dat merk is in feite een Chrysler.