26.7.16

Kunstrubriek door drs. Barend-Otto ter Vloot 4

De lezer van deze kunstrubriek veroorlove mij een zijsprong door een moment stil te staan bij het oeuvre van Carel Loohdfaeger in plaats van bij dat van Zwadder van Rijckeborstel, hetgeen om de drommel nog niet meeviel omdat ik inmiddels wel achterhaald had dat Loohdfeager eind jaren tachtig van de vorige eeuw een prijs uit handen van Eelco Brinkman had mogen ontvangen en het bekroonde werk over de geneugten van kwartelpaté handelde, maar de titel van Loohdfaegers werk was mij onbekend. Met de nodige moeite wist ik die te achterhalen en bij een op het internet actieve tweedehandsboekenzaak heb ik "De Eikenhouten Canapé" - want zo heet het werk - kunnen bestellen, dat inmiddels naast mij ligt, nota bene met een uitreksel van het rapport van de jury voorgezeten door voornoemde Eelco Brinkman en geïlustreerd door diens echtgenote Janneke. De staatsprijs consumentenpoëzie bedroeg f.175,- en de jury bestond destijds uit de kamerleden Greetje Gabardin-Valkenstoff, Willemijn Donkergat, Rein Kruimel en drs. Bonno Schroefstra, een kwartet dat destijds furore maakte vanwege de enorme belezenheid, zo had drs. Schroefstra alle verschenen deeltjes in de reeks beeldromans over Dick Bos tweevoudig in zijn boekenkast staan. In het juryrapport werd Loohdfaegers taalvirtuositeit geprezen met name door het opwekken van eetlust, als voorbeeld werd  het gedicht "Kwartel met stoofpeertjes" aangehaald, dat ik vervolgens snel opzocht in "De Eikenhouten Canapé" en hier laat volgen.
Plonkedieplonkedieplonk
De kwartel  spartelt en de stoofpeer
Gnuift. Hoe heerlijk.
De stoofpeer gnuift.
De kwartel spartelt.
Ik eet de stoofpeer,
Ik eet de kwartel.
Ik gnuif, dag kwartel.
Welterusten stoofpeer.
Het smaakt naar meer. 
Kort na de prijsuitreiking op het Binnenhof werd Loohdfaeger getroffen door het Spiegelsyndroom van Wroçlawsky dat lijders er aan dwingt woorden omgekeerd te noteren, zodat bijvoorbeeld de eindstroffen van "Kwartel met stoofpeertjes" als volgt door Loohdfaeger werden opgeschreven om door poëzieliefhebbers correct te worden gelezen: "kI tee ed letrawk, kI fiung, gad letrawk. netsuretleW reepfoots, teH tkaams raan reem." 
wordt vervolgd