9.7.16

Stoom 8

Tot slot van de reeks foto's met stoom als onderwerp een puzzle, maar zoiets krijg je als je wel fotografeert, maar geen notities maakt. Door het ruim bemeten profiel rechtsonder wist ik dat het een foto van een stoomwals was, maar daarna begon het zoeken. De naam van de wals begon met "Duke of Ell" en eindigde op "on" en verder had ik een mager houvast aan  de letters "AD". Verschillende keren eindigde ik bij  "Duke of Wellington", maar de W ontbrak heel duidelijk op het naamschild. Uiteindelijk vond ik een opmerking dat de wals een andere naam gehad  had en destijds in ons land opereerde onder de naam "Dolle Mina", die was gewijzigd in "Duke of Ellington". Grappig, ik bedacht ogenblikkelijk andere namen voor stoomwalsen: "Count of Basie" en "King of Oliver", niet dat ik daarmee iets opschoot om de gefotografeerde wals te identificeren; de doorbraak kwam toen ik een foto op het internet vond van de wals in volle glorie met een pracht van een houten woonwagen er achter. De naam van de eigenaar stond op het bord langs de kant van het  dak: "Ropp Kuhlman Blaricum. Daarna ging het snel: de wals werd in 1926 in Basingstoke door Wallis & Steevens gebouwd, kwam een jaar later naar Nederland, maar is inmiddels weer aan de overkant  van de Noordzee. Het is een zogenaamde "Advance" 10 tons steamroller en daarmee zijn meteen de letters AD verklaard. Al zoekend ontdekte ik dat een Wallis & Steevens is te zien in een aflevering van "Dad's Army".