25.7.16

Brief

Beste Manfred Ramler,
Een paar jaar geleden zag ik de stolperstein met jouw naam in Koblenz en ik schrijf je, alhoewel ik weet dat je vermoord werd, omdat er in Rotterdam stolpersteine verdwenen zijn, de messingplaatjes met joodse namen zijn, je gelooft het niet, gestolen. Nou denk ik niet dat om het geld gaat, zo'n plaatje is hooguit twee euro waard, dus er moet een andere reden zijn. Er zijn Nederlanders die zo'n plaatje eigenlijk maar  onzin vinden en die veel liever een stolperstein zouden zien met de naam van hun opa omdat  diens fiets gestolen werd tijdens de oorlog en er zijn Marokkanen die denken dat ze door het verwijderen van een plaatje met een joodse naam een belangrijke verzetsdaad plegen in het Israëlisch-Palestijnse conflict, terwijl ze totaal vergeten dat hun land al jarenlang de voormalige Spaanse Sahara bezet houdt en er zijn natuurlijk Nederlandse neo-nazi's die antisemitisme hoog in hun vaan hebben. Wie de diefstal op zijn geweten heeft weet ik niet, ik noemde een paar mogelijkheden. Het is natuurlijk wel opmerkelijk voor Nederland land dat zich jarenlang achter Anne Frank verschuilde, maar waaruit het hoogste aantal joden werd gedeporteerd, terwijl het eveneens een enorm aantal SS-ers leverde. Ik maak me ongerust Manfred, want waar men van herinneringen, zoals stolpersteine, niet afblijft, dreigt ook het maltraiteren van levenden.
Met hartelijke groet,
Wim Bloemendaal