29.7.16

Kunstrubriek door drs. Barend-Otto ter Vloot 7

Gisteravond heb ik telefonisch contact gezocht met Philippina van Rijckeborstel, want alhoewel ik me redelijk op de hoogte heb kunnen stellen van het wel en wee van Carel Loohdfaeger, kon ik noch in boeken noch op het internet iets vinden over Philippina's vader Zwadder van Rijckeborstel. Ik vernam dat Zwadder eind jaren zestig in Tiel nog een dichterscollectief had trachten te formeren onder de ludieke naam "De Flipjes", maar dat was door de jamfabriek ter plaatse verhinderd, de confituremakers hadden zelfs met een kort geding gedreigd. Nu was dat niet geheel onbegrijpelijk want het trio dichters achter "De Flipjes" - behalve Zwadder van Rijckeborstel waren Camile Rammelaere en Bombardo van den Klepèll bij het collectief betrokken - stortte zich in plaats van op de verwerking van fruit met hart en ziel op het scheppen van erotische poëzie. De Tieler pastoor Gijsbertus J.J.M. Vlokjes sprak er schande van en zei dat "De Flipjes" die, hun naam na het dreigement van de jamfabriek hadden gewijzigd in "De Copulantjes", van geluk mochten spreken dat de "index librorum prohibitorum" in 1966 was afgeschaft. Zwadder, Camile en Bombardo wisten in 1969 voor eigen rekening nog een klein boekje met hun gedichten geïllustreerd door Eric Rektor voor te bereiden, maar dat verscheen wat Zwadder aangaat posthuum, want hij overleed op 2 januari 1971.
wordt vervolgd