31.3.08

Berliet

De "autorails" van de Nord waren groen, die van de ETAT creme/rood en die van de PLM creme/blauw. Hieronder rijdt de PLM ZZ M211, van de door Berliet in 1937/38 geconstrueerde serie 201 - 214. Berliet was vanaf 1922 actief met de bouw van railvoertuigen, de eerste leken op bussen en zijn eerder onder trams te rangschikken dan onder treinen. De ZZ M211 had twee zescylinder dieselmotoren en een maximale snelheid van 110km/u en kon evenmin als de andere "autorails" uit de serie gekoppeld worden aan andere railvoertuigen vanwege de Wilsonkoppeling. De eerste van de serie kwam op 28 februari 1937 in dienst, de laatste op
31 juli 1938. Ze reden vanuit het depot Roanne naar Lyon, Saint-Etienne en Clermont-Ferrand.
Na het ontstaan van de SNCF werden ZZ M201 - 214 in 1939 vernummerd tot ZZ BE 3001 - 3014, in 1962 vond een volgende vernummering plaats tot X ABDi 33001-3014 inmiddels hadden ze hun creme/blauwe kleur verwisseld in het voor SNCF-"autorails" kenmerkende creme/rood. In 1966 werd de laatste uit het bestand gestreken.