"Een van de weinige dingen, die herinnert aan een tijd dat er in Nederland meerdere spoorwegmaatschappijen waren, is het station Den Haag H.S.." Deze zin zou ik 25 jaar geleden hebben kunn opschrijven, maar sindsdien is de klok teruggedraaid en berijdt behalve NSR, Connexxion, Veolia, Railion en nog een hele stoet andere maatschappijtjes de vaderlandse rails en gaat hij niet meer op. Het heeft geruime tijd geduurd voordat destijds de herinneringen aan o.a. H.IJ.S.M., S.S., N.C.S, N.R.S, N.B.D.S. waren weggevaagd, voordat locomotief- en wagenpark uniform waren. In Frankrijk waren de sporen van de verschillende spoorwegmaatschappijen zelfs tot ver na de Tweede Wereldoorlog zichtbaar.
Maar hier onder een foto van voor de tijd van de SNCF, een typische Nordlocomotief, een "Pacific" ontworpen door Chapelon in de kenmerkende bruine kleur met gele biezen, waarvan gemompeld wordt dat die kleuren ontleend waren aan de livrei van de bedienden van de hoogste baas van de Nord, baron de Rothschild.
Ook het materieel er achter is typisch Nord, een wat rondig rijtuig, dat door het spoorwegpersoneel “saussicon” werd genoemd, met kenmerkende eveneens ronde ramen.
Ook locomotieven hadden bijnamen bijnamen, deze Nordtenderocomotief heette “Revolver”, vanwege zijn gedrongen uiterlijk.
Maar hier onder een foto van voor de tijd van de SNCF, een typische Nordlocomotief, een "Pacific" ontworpen door Chapelon in de kenmerkende bruine kleur met gele biezen, waarvan gemompeld wordt dat die kleuren ontleend waren aan de livrei van de bedienden van de hoogste baas van de Nord, baron de Rothschild.
Ook het materieel er achter is typisch Nord, een wat rondig rijtuig, dat door het spoorwegpersoneel “saussicon” werd genoemd, met kenmerkende eveneens ronde ramen.
Ook locomotieven hadden bijnamen bijnamen, deze Nordtenderocomotief heette “Revolver”, vanwege zijn gedrongen uiterlijk.