26.3.08

ZZ B2 Ef. ETAT

In 1921 werd voor de Franse staatsspoorwegen een spoorrijtuig van een Somuatankmotor uit de Eerste Wereldoorlog voorzien door Schneider et Cie. Het prototype (ZZ B2 Ef. ETAT) was succesvol. De bestuurderscabine en een bagagecompartiment werden voorin geplaatst, de rest van het rijtuig was voor de passagiers en met een rijtuig op sleeptouw konden er vijftig tot zestig reizigers worden meegenomen. De kosten waren ten opzichte van een door een stoomlocomotief getrokken trein laag, alhoewel het verbruik 65 tot 75 liter benzine per 100 kilometer was.
In het schitterende spoorwegmuseum in Mulhouse staat zo'n rijtuig. Omdat er geen model van is, heb ik het zelf gemaakt, door exact zo'n rijtuig als waarvan Schneider uitgegaan is te verbouwen en van een motortje voorzien. Het eerste beeld van de video is het oorspronkelijke rijtuig, vervolgens passeert de ZZ B2 Ef. ETAT.