7.3.08

Origineel

Met een goede vriend mag ik het zo nu en dan graag over originaliteit hebben. Ik bedoel originaliteit van verzamelobjecten, zoals fietsen of auto's. We zijn beiden van mening dat er niet geknoeid moet worden aan een honderd jaar oude fiets en dat je bijvoorbeeld mijn Cleveland racer uit 1897 niet van een derailleur moet voorzien. Maar daar wordt onder verzamelaars niet altijd zo over gedacht, vooral in het oudeautowereldje wordt er heel wat afgeknoeid: versnellingsbakken van recente Fords verdwijnen in een MG, motoren van een DS gaan in een Traction Avant, soms wordt een auto zelfs van een ouder lijkend, maar wel nieuw gemaakt, koetswerk voorzien.
Wie een oude auto niet accepteert als een oude auto, moet er af blijven. Maar sommige leeg- en laagschedels kunnen het niet laten en verknoeien de originaliteit van hun voiture en daartoe wordt bijgedragen door te overvloedig geillustreerde advertentiefuiken, als bijvoorbeeld het blad Citroexpert, waarin zonder dat ze als zodanig gekenmerkt zijn hele bijdragen als "advertorials" van onderdelenleveranciers verschijnen. Citroexpert heet een blad voor liefhebbers, maar is voornamelijk een bron van inkomsten voor een tweetal broers met weinig journalistieke ervaring. Laat ik even uit het laatste nummer citeren, waarin uitgebreid ingegaan wordt op de Traction Avant en waaruit duidelijk haat spreekt tegen oude auto's in plaats van liefde: "De Traction Avant dateert van 1934 en is gebouwd tot in 1957 . In het gunstigste geval is uw Traction Avant dus minstens vijftig jaar oud. En het moet gezegd, ook in 1957 was een Traction al een technisch achterhaalde en op zijn zachtst gezegd spartaans uitgeruste auto. De "zelfmoord-voordeuren", het karig uitgeruste interieur, de drie-versnellingsbak, het onbekrachtigde stuur, de verwarming uit het stenen tijdperk, de ruitenwissers die over de regen op de ruit aaien en het kwetsbare 6 Volts elctrische systeem. Nu valt er met veel van de genoemde zaken te leven en als liefhebbers-auto is de Traction een waar icoon waar nog best aardig in te rijden valt. Waar ik het met u over wil hebben is veiligheid, in veel gevallen gerelateerd aan het elektrische systeem van de Traction, want dat is op z'n minst 50 jaar oud en kan anno 2008 echt niet meer. In een tijd dat automobilisten worden verplicht overdag licht te voeren, rijdt u met een auto waarvan de remlichten minder licht geven dan een waxinelichten en waarvan de richtingaanwijzers om de seconde een zwak schijnselte afgeven door het dodelijk vermoeide bi-metaaltje in de Scintex schakelaar."
U begrijpt hier is een liefhebber aan het woord, niet van de Traction Avant, maar van centjes.
Iemand die echte liefhebbers schrik aanjaagt met een paniekverhaal over verlichting overdag, (waarvan oude auto's worden vrijgesteld. W.B.) en tegelijkertijd een poging om allerlei handel: van kabelbomen via wisselstroomdynamo's tot achterlichten te slijten, allemaal verkrijgbaar bij een in het zuiden van het land gevestigde firma. Uiteindelijk is het een manier om de originaliteit van een oude auto aan te tasten.