25.3.11

130-B


De voornaamste Haagse stations noem ik nog altijd Hollands Spoor en Staatsspoor, alhoewel dat laatste station sinds jaar en dag Den Haag Centraal heet. In Parijs hebben de stations hun benamingen behouden, kom je per Thalys vanuit Nederland in de Franse hoofdstad, dan arriveer je op het Gare du Nord, het station van de Compagnie des chemins de fer du Nord, opgericht in 1845 door James de Rothschild maar in 1938 opgegaan in de SNCF. Reizigers uit Straatsburg arriveren op het Gare de l'Est, het station van de in 1853 ontstane Compagnie des chemins de fer de l'Est, die eveneens in 1938 deel ging uitmaken van de SNCF. Net als de vier andere Parijse stations zijn beide genoemde stations kopstations. Den Haag Centraal is dat trouwens ook. Op de foto een Estlocomotief, de 30.373 uit de serie VIII 30.254 tot en met 30.766, gebouwd tussen 1854 en 1884, verbouwd tussen 1906 en 1917 en in 1938 omgenummerd in de serie 130-B . In 1958 waren nog 32 van deze machines in dienst vanuit de depots Blainville, Épinal en Lumes.