22.3.11

141's


Toen aan het eind van de jaren dertig de Franse spoorwegmaatschappijen samensmolten tot de SNCF werd een aantal locomotieven ondergebracht in één serie, terwijl ze een totaal verschillende achtergrond hadden. Een deel van de 141-TB's kwam bijvoorbeeld van de voormalige EST, die machines waren tussen 1911 en 1917 in dienst gesteld, het andere deel kwam van de P.O. en was in 1921 -'22 op de rails gezet. De P.O. had ook andere tenderloks (foto) met dezelfde asindeling in dienst, die werden door de SNCF ondergebracht in de 141-TA-serie en dan waren er bovendien de 141-TA's afkomstig van de ÉTAT en de 141-TC's afkomstig van de EST. Allemaal redelijk ingewikkeld. Het filmpje toont een voormalige EST-machine, die nu op een museumspoorlijn in dienst is, maar naar ik aanneem vroeger o.a. op de Parijse banlieu liep. Omdat in de Franse hoofdstad iedere maatschappij een eigen kopstation had, moesten de locomotieven omlopen om weer kop te kunnen maken en de trein het station uit te trekken. We zien die manoeuvre in het filmpje, maar in werkelijkheid ging dat anders, de locomotief bleef aan het eind van de trein, de stoker bleef op de locomotief en de machinist verhuisde naar het stuurstandrijtuig (foto onder: een stuurstandrijtuig van de PLM, die opereerde vanuit het Gare de Lyon).