Begon je met de bouw van auto's dan stopte je met de constructie van vliegtuigen, dat lijkt een juiste stelling, maar hij is niet waar: ingenieurs van de Svenska Aeroplan Aktie Bolaget begonnen onder leiding van Gunnar Ljungström tijdens de Tweede Wereldoorlog in Linköping met het ontwerp van een auto, naar een tekening van de recent bij de fabriek als technisch tekenaar aangestelde Sixten Sason. Het prototype was in 1946 gereed, het had voorwielaandrijving, een zelfdragende carrosserie, een tweecylindertweetactmotor met een inhoud van 764cc en een topsnelheid van net geen 100km/u. Maar het duurde nog enige tijd voordat het Type 92 leverbaar werd, want de de directie van Saab ontdekte dat bij Volvo een nieuwe wagen, de PV 444, op stapel stond voor nagenoeg dezelfde prijs als die van de 92, dus moesen kostenbesparende middelen worden gevonden, zo verdween o.a. de mogelijkheid om de koffer van buitenaf te openen. De machines om het staal in vorm te persen kwamen uit Chicago, één ervan werd ondersteboven aangeleverd en vervolgens bleken ze anders in werking te moeten worden gesteld dan wat men in Zweden gewend was, e.e.a. zorgde voor nogal wat oponthoud. De namen Ljungström en Sason zijn al gevallen, maar er moet nog een derde naam worden genoemd, die bijdroeg aan het succes van de nieuwe autofabriek: Rolf Mellde, die de wagen testte en twee weken nadat de eerste productieauto in 1950 van de band rolde de Zweedse Winterrally won. En dat was nog maar het begin van het succes van Saab in de rallysport. In dezelfde periode dat de 92 werd ontwikkeld werd de J21 gebouwd, eerst met een duwschroef, vanaf 1947 ook met een straalmotor.