18.1.19

FACEL VEGA

Facel waarvan op 7 februari a.s. een Facel II uit 1962 onder hamer komt, met een geschatte waarde van tussen de tweehonderd- en vierhonderduizend euro, was voordat de  fabriek eigen auto's ging bouwen een gerespecteerde Franse carrosseriefirma die het uiterlijk leverde voor verschillende producten van Panhard, Simca, Renault en Ford, maar in 1954 toen bijna alle beroemde Franse merken in de hoogste klasse - Bugatti, Delage, Delahaye, Hispano-Suiza - waren verdwenen, bedacht dat er plaats was voor een chique Frans voituur. Facel (Forges et Ateliers de Construction d'Eure-et-Loire), onder leiding van Jean Daninos, toonde in 1949 een op basis van een Bentleychassis  en een Chryslermotor (een V8 met een inhoud van viereneenhave liter) een eerste ontwerp, dat langzaam werd ontwikkeld in het prototype dat in 1954 op de  Parijse Autosalon stond. De Facel II heeft een 6,3 liter  Chrysler "Typhoon"-motor en gekoppeld aan een Pont-a-Moussonvierversnellingsbak ligt de top net onder de 250 km/u. 
ondanks het feit dat op de bodem van de miniatuurauto Facel II staat, heb ik zo mijn twijfels, het lijkt meer de kleinere Facelia, eerst geleverd met een eigen, daarna met een Volvomotor.