29.3.08

Kittel

Het verhaal over de stoomrijtuigen voor passagiers wordt nog merkwaardiger als je bedenkt dat, nota bene met een in 1897 Fransman Serpollet verkregen patent, in Duitsland deze rijtuigen wel werden gebouwd. Vanaf 1905 werden 36 van deze zg. Kittels door de Machinenfabrik Esslingen geconstrueerd, 18 voor de Würtembergse spoorwegen, de resterende 18 voor andere Duitse en buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Uiteindelijk zouden er drie na de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk dienst gaan doen, niet voor het vervoer van passagiers, maar voor het brengen en ophalen van personeel van de SNCF tussen Mulhouse en het depot Ile-Napoleon en later vermoedelijk tussen Straatsburg en het depot Hausbergen. Ze schijnen kort voor 1956 te zijn afgevoerd. Op mijn baan rijdt een Kittel, nog steeds in Duitse kleuren, hij moet worden omgeschilderd in SNCF-groen, de Franse nummering van de Kittels was X DR 10102, X DR 10103 en X DR 10109 (de X staat voor "autorails", DR voor Deutsche Reichsbahn).