2.3.08

Marmelade

Toen mijn inmiddels helaas niet meer actieve columnist Ter Vloot het bestaan van z.i. de meest voortreffelijke sinaasappelmarmelade signaleerde, ben ik eerst maar eens een potje ervan in Den Haag gaan aanschaffen, om vervolgens contact op te nemen met de Britse makers, die me verwezen naar hun Nederlandse importeur. Het bleek dat de uitstekende marmelade maar op een vijftal adressen in Nederland te koop was. Ik heb de importeur, omdat ik een tocht van een paar uur wat veel vind voor een pot jam, een aantal dichtbijzijnde winkeliers aan de hand gedaan, die wellicht de marmelade ook op hun schappen zouden willen hebben, maar daarna niets meer vernomen. Ik ben een groot liefhebber van oranjemarmelade en maak de jam nu zelf. Het kost een paar uur, maar mijn jam kan de concurrentie aan met het Britse product. Niet, dat ik me ga vestigen als marmeladefabrikant, er zijn genoeg andere zaken, die mijn aandacht vragen, bovendien mis ik de commerciƫle achtergrond om zoiets tot een succes te maken. Daarom hier gratis en voor niks de receptuur.
Koop acht Sevilla-sinaasappels, ze zien er niet uit, zijn totaal niet geschikt als handsinaasappel,
maar ze zijn absoluut noodzakelijk, laat u dus niets anders aansmeren. Koop tegelijkertijd een citroen. Snij de sinaasappels in kwarten, dan valt de schil het eenvoudigst van het vruchtvlees te scheiden. Haal de pitten uit het vruchtvlees. De schillen worden vervolgens in reepjes gesneden en daarna met koud water opgezet en aan de kook gebracht. Laat het water koken, giet het water af, zet de schillen opnieuw op, kook ze opnieuw, giet ze weer af en doe het nog een keer, de schillen worden dus drie keer gekookt en afgegoten. Intussen gaat het vruchtvlees in een mixer. De zo ontstane vruchtvleespap wordt gemengd met een liter water. Doe de gekookte schillen in een grote pan, voeg het vruchtvlees/watermengsel, twee pakken geleisuiker en een halve theelepel zout toe, en breng de zaak snel aan de kook. Zorg voor voldoende schone potjes, want de eerste keer, dat ik de marmelade maakte, had ik een ernstig tekort.