30.3.08

De Dietrich

In de vroege jaren dertig stortten een aantal befaamde Franse automobielfabrikanten zich op het maken van railvoertuigen, zogenaamde “autorails”. Klaarblijkelijk speelde de Wallstreetcrash een grote rol: Berliet, Decauville, Lorraine-Dietrich en Bugatti zagen in de bouw van “autorails” een mogelijkheid de depressie te overleven. Een andere autoconstructeur, Renault was sinds 1922 al actief in de spoorwegwereld.
Omgekeerd had een firma als De Dietrich, een fabrikant van spoorwegmaterieel in Niederbronn (Bas-Rhin), eerder een kort uitstapje gemaakt in de autowereld. In 1938 verscheen een De Dietrich uitgerust met een houtgasgenerator en ik bezit een foto van spoorwegmedewerker die op het dak van de ZZy 24841 staande een zak houtskool leegt. De maximale snelheid was 118km/u en het verbruik 100 kilo houtskool per 100 km. In de video de XBD 3702 uit de in 1949/50 gebouwde serie X-3701 - 3720, uitgerust met een Saurerdieselmotor.