31.5.08

Spaarlampen

Nu ik een heel schoftje geleden de tillevisie in het stookhok geawwesseerd heb, is het een stuk noffelijker in huis. Bij tijden zijn er toch lieden die mij de grijze op het lijf jagen, omdat ze het apperaat elke avond aanhebben, ze komen dan een dag later met nuivere vertellingen, bijgelijks dat we allegaar aan de spaarlamp moeten. Vrouw Afke Beintema, die achter mij woont, kwam gister op een suiteldrafje mijn pad opzetten met de handen in de hoogte: "Mensje, mensje, vrouw Sinnema, moet u nou eens horen. Ik moet spaarlampen hebben, hebben ze in Den Haag verordonneerd. En nou weet ik niet of ik al spaarlampen voor de piterolielamp boven de etenstafel krijgen kan." Nou is vrouw Beintema niet een snoden een, ze heeft om het om het maar kris en passend te zeggen, het licht nooit gezien, dus ik vroeg haar: "Waar hebt u dat gehoord, vrouw Beintema?" "Nou, het was gister in het sjoernaal, vanaf 2009 moet elkeneen spaarlampen hebben en ze zeiden dat die kringen verrekte duur zijn. Ik heb het vrouw Sybesma ook al gevraagd, maar die gaat met de hennen op de boom, dus die zei tegen mij: "In mijn huis komt geen spaarlamp, want ik heb ze niet nodig. Maar ja, weet u vrouw Sinnema, de Sybesma's hebben altijden wat opstannig geweest. Maar wat zal ik nou en wat zal u, vrouw Sinnema?" "Voorteerst zullen we niks, vrouw Beintema en in een piterolielamp passen helendal geen spaarlampen, want die kringen gaan op het elektriesk."

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule.