2.2.21

BUGATTI

 

Bugatti is natuurlijk een legendarisch merk dat na het verscheiden van vader Ettore en zoon Jean niet meer op welke auto dan ook, had moeten worden geplakt. Helaas is het anders gegaan, maar ik stap op weg naar huis een bus niet meer uit omdat  er zo'n modern ding geparkeerd staat, dat te bekijken en dan de volgende bus te nemen. Ik ren, wachtend voor een stoplicht ook mijn auto niet  meer uit omdat er achter mij zo'n ding opduikt, om een paar woorden met de eigenaar te wisselen. Ik deed dat wel, ooit toen ik als passagier in een bus van HTM-lijn 20 een geparkeerde Type 57 zag en vele jaren later een Type 37 uit Zweden achter me voor een Hilversums stoplicht stopte. Op de foto zo'n Type 37, in de jaren zestig vastgelegd op het circuit van Zandvoort. Het Type 37 verscheen in 1926 had een 1.5 liter viercylindermotor en kreeg een jaar later een compressor en heette dan Type  37A. Totaal zijn er tussen 1926 en 1930 zo'n 270 exemplaren gebouwd. Het was een volbloedracewagen die eventueel geleverd kon worden met spatborden, voorruit en zelfs verlichting, zodat de coureur met de auto naar het circuit kon rijden en daar de wagen van al wat voor de  race overtollig was, kon verwijderen. Er zijn nogal wat - min of meer - geslaagde replica's onderweg,  maar hier in Molsheim, waar ze ooit  gebouwd werden, zien we in 2018 een echte.