De Neue (later Nationale) Automobil Geselschaft dateert van 1900 en werd opgericht door Emil Rathenau als onderdeel van de Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft, de eerste auto dateert uit 1901, een door professor Georg Klingenberg ontwikkelde auto, waarbij motor en versnellingsbak rond de achteras waren gebouwd. Daarna volgt de Vorspannwagen, een door Joseph Vollmer ontwikkelt concept, waardoor van iedere koets, door het verwijderen van de vooras en het installeren van een motoragregaat met wielen, een auto kon worden gemaakt. Het leek een fantastisch concept, in de praktijk bleek het tegen te vallen. Vanaf 1905 zijn de NAG-auto's herkenbaar aan de ronde radiateurmantel, zoals op bovenstaand model. De auto had een viercylindermotor met een inhoud van acht liter. In 1903 leverde de fabriek in Berlijn-Oberschöneweide een artillerietrekker en in 1914 een vrachtwagen met een identieke radiateurmantel als bovenstaande personenwagen. Die vrachtwagen kon geladen kon worden met met gascylinders voor Zeppelins.