Het is een gekend verhaal: bouwer van fietsen start met de constructie van automobielen. Heinrich Kleyer bouwde vanaf 1886 rijwielen in Frankfurt begon dertien jaar later te experimenteren met de bouw van auto's. De motoren, ééncylinders, betrok hij van De Dion Bouton, maar net als Louis Renault was de eindoverbrenging op de wielen met een cardanas, niet met kettingen! Een paar jaar later, in 1906, verschijnt deze viercylinder, de motor opgedeeld in twee maal twee, met een inhoud van 7440cc en twee bougies per cylinder. Topsnelheid 90km/u. Adlers waren niet alleen in Duitsland populair, maar werden ook geëxporteerd naar Rusland, Groot-Brittannië en Oostenrijk. In laatst genoemd land werd in 1912 in Wenen zelfs een montagefabriek geopend, de Österreichische Adler Werke.
1.2.21
ADLER
Het is een gekend verhaal: bouwer van fietsen start met de constructie van automobielen. Heinrich Kleyer bouwde vanaf 1886 rijwielen in Frankfurt begon dertien jaar later te experimenteren met de bouw van auto's. De motoren, ééncylinders, betrok hij van De Dion Bouton, maar net als Louis Renault was de eindoverbrenging op de wielen met een cardanas, niet met kettingen! Een paar jaar later, in 1906, verschijnt deze viercylinder, de motor opgedeeld in twee maal twee, met een inhoud van 7440cc en twee bougies per cylinder. Topsnelheid 90km/u. Adlers waren niet alleen in Duitsland populair, maar werden ook geëxporteerd naar Rusland, Groot-Brittannië en Oostenrijk. In laatst genoemd land werd in 1912 in Wenen zelfs een montagefabriek geopend, de Österreichische Adler Werke.