16.12.25

Labourdette

Jean Baptiste  Labourdette begon in 1858 aan een lange reis vanuit Béarn, aan de  voet van de Pyreneeën, naar Parijs. Hij was smid, maar werd in de  lichtstad hoofdzakelijk bekend door de lichte  bouw van rijtuigen. Zoon Henri pakte na het overlijden zijn vader  in 1895 het werk op met de constructie van automobielen, in 1896 bouwde hij op basis  van een George Richard zijn eerste auto, in 1899 volgde een gesloten Renault. Het Spaanse koningshuis, Russische prinsen en de directeur van Panhard & Levassor René de Knyff waren volgende klanten. Henri stierf in 1910, waarna diens zoon, Jean-Henri, pas 22, directeur  van de firma werd, Jean-Henri zorgde in 1912 voor een sensatie door op basis van een Panhard een "skiff"-carrosserie te bouwen, een auto gebouwd als  een boot, zonder deuren, met een mahoniehouten carrosserie met zichtbare  koperen nagels. De auto, gebouwd op de Dupojlsscheepswerf, woog slechts 180 kilo en de carrosserievorm was  zo populair dat hij later ook toegepast werd op chassis van Hispano-Suiza, Rolls-Royce en Peugeot.


 

Een latere vinding van Jean-Henri was de "vutotal", het totale zicht, waarbij de stijlen die het uitzicht van chauffeur en passagiers belemmerden werden weggelaten door middel van het  gebruik van dikker glas. Verschillende wagens van beroemde Franse merken als Delahaye en  Bugatti (foto onder), maar ook Rolls-Royce werden uitgerust met een Labourdette Vutotal carrosserie.

 

Na de Tweede Wereldoorlog kreeg  Labourdette, net als andere bekende Franse carrosseriebedrijven, het door de slechte economische omstandigheden, het moeilijk en werd b.v. op basis van een Renault 4 een carrosserie met vutotal geproduceerd (foto onder).