Om met het einde van een Amerikaans automerk te beginnen
te beginnen: het was eind jaren tachtig afgelopen met het in 1954 door
samensmelting van Nash en Hudson ontstane merk AM
- American
Motors - toen Chrysler, dat het alleen maar om te doen
was de Jeepdivisie in handen te krijgen, AMC overnam, nadat een aantal
jaren Renault een forse vinger in de pap had gehad. In 1948 borduurde
ook Nash in Kenosha (Wisconsin) op vooroorlogse producten (zij het dat
een achtcylinder uit het leveringspakket verdwenen was), waar pas
verandering in kwam toen in dat jaar bovenstaande "Airflyte" werd geïntroduceerd. Weinig vleiend door het Amerikaanse publiek "the rolling bathtub"
genoemd. De "Airflyte" zou een aantal jaren, zij het met kleine wijzigingen, in productie blijven.
Hudson, ooit in
de jaren twintig op de derde plaats qua best verkochte merken in de
Verenigde Staten, toonde in 1948 een nieuw model de "Commodore", ook met
een bijnaam, "step-down", omdat de vloer flink lager was dan de
drempel. In 1948 liepen 117200 van de band, in 1949 159100.